Pigułka informacyjna o osobach z niepełnosprawnością została przygotowana z myślą o społeczności akademickiej Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego. Zawiera krótkie bloki informacyjne skierowane do wykładowców, pracowników i studentów.
Celem tego zestawienia jest dostarczenie aktualnej i syntetycznej wiedzy o osobach z niepełnosprawnością ruchową oraz zaproszenie do dialogu na temat dostępności.
Osoba z niepełnosprawnością ruchową, osoba z trudnościami w przemieszczaniu się, osoba na wózku, osoba poruszająca się o kuli, osoba z trudnościami w mobilności, osoba o szczególnych potrzebach.
Kaleki, kulawy, sprawny inaczej, chromy, inwalida.
Ważne: Jeżeli nie jesteś pewien jak zwracać się do konkretnej osoby, zapytaj ją.
Język wyraża Twoje nastawienie do danej osoby. Bądź uważny i empatyczny. Pamiętaj, że rozmawiasz z osobą lub mówisz o osobie, której tylko jedną z cech jest niepełnosprawność. Nadal jednak w człowieczeństwie i godności jesteście tacy sami – równi w prawach i obowiązkach jako ludzie.
Oczywiście. Osoby takie mogą poruszać się o kuli, na wózku, przemieszczać się bez pomocy ortopedycznych lecz z pewnymi trudnościami (np. chwiejny krok). Mogą mieć problemy np. tylko z górnymi kończynami albo tylko z dolnymi. Osoby takie mogą zmagać się pewnymi problemami od urodzenia jak np. osoby z mózgowym porażeniem dziecięcym, albo stać się osobą z niepełnosprawnością w dowolnym momencie życia np. w wyniku wypadku, z powodu nowotworu lub choroby autoimmunologicznej.
Jak widzisz, osoby z tej grupy mogą się od siebie bardzo różnić i mieć różne potrzeby.
Każda osoba z niepełnosprawnością ruchową jest inna. Trudno więc wyodrębnić cechy charakterystyczne tej grupy.
Osoby z trudnościami w przemieszczaniu się docierają umysłem, duchem, wyobraźnią, psychiką, słowem, gdzie nie mogą dotrzeć ciałem. Dlatego mają szansę rozwinąć swoje umiejętności na kierunkach humanistycznych np. filologia, filozofia, psychologia, administracja, dziennikarstwo, ale także ścisłych jak fizyka, matematyka czy informatyka.
Jest także spora grupa osób z niepełnosprawnościami, która uprawia sport i osiąga bardzo dobre wyniki w swoich dyscyplinach, np. koszykówka na wózkach, szermierka, handbike, kajakarstwo, boccia, ampfutball, pływanie, lekkoatletyka.
Pozytywne przepracowanie doświadczenia własnej niepełnosprawności fizycznej może pomóc stać się bardziej empatycznym i mieć oczy otwarte na inne osoby wymagające wsparcia, dostrzegać bariery, które należałoby znieść.
Niepełnosprawność ruchowa jest przeważnie widoczna, co powoduje, że inne osoby przebywające w otoczeniu takiej osoby, uczą się empatii i budowania bardziej inkluzyjnego otoczenia.
Choć osoby z niepełnosprawnością ruchową nie tworzą jednorodnej grupy, to jednak można zauważyć pewne trudności, które występują, gdy zderza się ze sobą świat osób z niepełnosprawnością ruchową i bez niepełnosprawności. Są to:
Czasem o osobach z niepełnosprawnościami mówi się, że są osobami o specjalnych potrzebach. Czy jednak zaspokajanie tak podstawowej potrzeby jak skorzystanie z toalety jest potrzebą szczególną? Z pewnością jest czymś wspólnym dla każdego człowieka.
Dlatego jest tak ważne, żeby każdy element w toalecie dla osoby z niepełnosprawnością został odpowiednio zaprojektowany. Chodzi o to, by móc z niej skorzystać samodzielnie i w sposób godny.
Osoby z niepełnosprawnością fizyczną mogą wstać lub zsunąć się z wózka i przenieść się na toaletę przodem lub bokiem – pochwyty służą do tego, żeby się przytrzymać w momencie przesiadania na miskę ustępową.
Deska sedesowa nie powinna być wycięta, bo wówczas zahacza się o nią elementami odzieży.
Należy zapewnić dostęp do takich urządzeń jak spłuczka, podajnik z papierem, mydło czy suszarka w obszarze zasięgu dłoni. Zdarzają się sytuację, że podajnik na mydło jest tak daleko, że osoba z niepełnosprawnością musiałaby mieć ręce długie na dwa metry, żeby dosięgnąć do podajnika z poziomu wózka.
Ważnym elementem toalety jest bezpieczeństwo. Posadzka nie może być śliska, bo to powoduje większe ryzyko upadku. W toalecie powinien zostać zainstalowany system przyzywania pomocy. Osoba, która upadnie na podłogę, powinna mieć możliwość wezwania pomocy nawet z poziomu podłogi.
Część osób z niepełnosprawnością korzysta z pieluchomajtek. Dla tej grupy osób powinno zostać zapewnione odpowiednie stanowisko do przewijania, gdyż tą czynność trzeba wykonać na leżąco. Z pewnością żadna osoba z niepełnosprawnością nie chciałaby być przewijana na podłodze.
W toalecie powinno zostać zamontowane stanowisko do czynności sanitarnych (komfortka), które zagwarantuje prywatność, godność i higienę osobie z niepełnosprawnością.
Twoja obecność na uczelni oznacza, że chcesz się rozwijać oraz zdobywać wiedzę. Mamy nadzieję, że uczelnia dostarczy Ci odpowiednich wyzwań rozwojowych. Jeżeli jest coś, co możemy zrobić, aby wyrównać Twoje szanse w dostępie do edukacji, to proszę powiedz nam o tym. Ty sam najlepiej wiesz, czego potrzebujesz i co może Ci pomóc, a co Ci utrudnia studiowanie.
Wymagania, które stawia przed Tobą uczelnia są takie same jak dla innych studentów. Czasem osoby bez niepełnosprawności nie wiedzą jak zagadać, zaoferować pomoc, co powiedzieć, żeby nie urazić.
Zachęcam Cię do bycia samorzecznikiem w swojej sprawie. Tłumacz, zachęcaj do rozmowy i dbaj o swoje prawa. Jeżeli czujesz, że Twoje prawa nie są respektowane lub natrafiasz na bariery architektoniczne lub inne na uczelni, możesz w każdej chwili porozmawiać z nami o tym lub poprosić o reakcję w swojej sprawie.
Wiedza o osobach z niepełnosprawnością może zmniejszyć poziom niepokoju, a czasem także zapobiec różnym formom dyskryminacji skierowanej przeciwko osobom z niepełnosprawnością.
Pamiętaj! Nie krytykuj, nie oceniaj, staraj się zrozumieć. Bądź życzliwy. Szanuj własne granice i innych.
Twoje zachowanie może mieć wpływ na kondycję psychiczną osoby z niepełnosprawnością ruchową.
Studencie z niepełnosprawnością ruchową – zawsze możesz porozmawiać z nami o tym, co jest dla Ciebie trudne.
Studencie/pracowniku – jeżeli chcesz o coś dopytać w związku z osobą z niepełnosprawnością, zapraszamy do kontaktu.
Opracowano na podstawie materiałów ze szkolenia przeprowadzonego przez Sławomira Rzepeckiego:
Osoby z niepełnosprawnością ruchu w uczelni - komunikacja, współpraca i prowadzenie zajęć (Szkoła dostępności FRONI 12 grudnia 2024)
Oprac. mgr Kamila Wierzbicka, dnia 03.07.2025
Konsultantka merytoryczna ds. dostępności na Uniwersytecie Bielsko-Bialskim
mgr Kamila Wierzbicka
Willowa 2, bud. B, pok. 34
43-309 Bielsko-Biała
tel. 33 8279 368
e-mail: kwierzbicka@ubb.edu.pl
poniedziałek-piątek: 7:45-15:45
_________________________________________________________________________
Kontakt do psycholog na UBB:
mgr Magdalena Horecka – Kuszmar
bud. L, pok. 014.
e-mail: mhorecka@ubb.edu.pl
tel. 33 82 79 436
wtorek: 9:00 – 14:00
środa: 9:00 – 16:00
©2023 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.