Pigułka informacyjna o osobach z niepełnosprawnością narządu wzroku została przygotowana z myślą o społeczności akademickiej Uniwersytetu Bielsko-Bialskiego. Zawiera krótkie bloki informacyjne skierowane do wykładowców, pracowników i studentów.
Celem tego zestawienia jest dostarczenie aktualnej i syntetycznej wiedzy o osobach z niepełnosprawnością wzrokową oraz zaproszenie do dialogu na temat dostępności.
Osoba z niepełnosprawnością wzrokową, osoba z trudnościami w widzeniu, osoba niewidoma, osoba słabowidząca, osoba z niepełnosprawnością narządu wzroku, osoba z niepełnosprawnością narządu zmysłu, osoba z doświadczeniem utraty wzroku, osoba o szczególnych potrzebach.
Ślepy, upośledzony wzrokowo, inwalida.
Ważne: Jeżeli nie jesteś pewien jak zwracać się do konkretnej osoby, zapytaj ją.
Język wyraża Twoje nastawienie do danej osoby. Bądź uważny i empatyczny. Pamiętaj, że rozmawiasz z osobą lub mówisz o osobie, której tylko jedną z cech jest niepełnosprawność. Nadal jednak w człowieczeństwie i godności jesteście tacy sami – równi w prawach i obowiązkach jako ludzie.
Oczywiście. Osoby takie mogą mieć trudności z widzeniem w jednym oku lub w obu. Niepełnosprawność narządu wzroku, podobnie jak każda inna, może ograniczać funkcjonowanie danej osoby w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym.
Osoby w tej grupie mogą doświadczyć utraty wzroku w ciągu życia np. z powodu urazu, postępującej retinopatii cukrzycowej, zaćmy, jaskry, zwyrodnienia plamki żółtej, postępującej choroby nowotworowej, wady genetycznej, wieku lub w wyniku błędu lekarskiego. Mogą także urodzić się jako osoby niewidome. Osoby, które urodziły się niewidome lub utraciły wzrok przed 5 rokiem życia korzystają z innych strategii radzenia sobie niż osoby ociemniałe. Za osoby ociemniałe uznaje się takie osoby, które utraciły wzrok po 5 r.ż. i mogą w procesie rehabilitacji i adaptacji korzystać z wcześniejszej wiedzy o świecie poznanym za pomocą wzroku.
Osoby noszące okulary, mające trudności w widzeniu po zmierzchu, nierozpoznające określonych barw, osoby po udarach, z nadwrażliwością na bodźce wzrokowe, z padaczką fotogenną również mogą doświadczać barier architektonicznych, cyfrowych oraz komunikacyjno-informacyjnych w dostępie do edukacji.
Zapamiętaj! Część osób z niepełnosprawnością wzrokową może także zaliczać się do grupy osób niesłyszących. Mówimy wtedy o osobach głuchoniewidomych.
Jak widzisz, osoby z tej grupy mogą się od siebie bardzo różnić i mieć różne potrzeby.
Osoba słabowidząca może korzystać z resztek wzroku, a osoba niewidoma będzie bardziej bazować na słuchu i dotyku.
Każda osoba z niepełnosprawnością wzrokową jest inna. Trudno więc wyodrębnić cechy charakterystyczne tej grupy.
Osoby z trudnościami w widzeniu docierają słuchem, ciałem, umysłem, duchem, wyobraźnią, psychiką, słowem, tam gdzie nie mogą dotrzeć wzrokiem. Dlatego mają szansę rozwinąć swoje skrzydła na przykład na kierunkach humanistycznych np. prawo, filologia, filozofia, psychologia, dziennikarstwo. Osoby niewidome mogą z powodzeniem nauczyć się gry na różnych instrumentach lub śpiewu, a także wybrać zawód, który opiera się na dotyku i manualnych zdolnościach.
Jest także spora grupa osób z niepełnosprawnościami, która uprawia sport i osiąga bardzo dobre wyniki w swoich dyscyplinach, np. pływanie, lekkoatletyka, goalball (piłka udźwiękowiona), blindfootball (piłka nożna dla niewidomych), kolarstwo tandemowe, showdown, judo, szachy dla niewidomych.
Niepełnosprawność wzrokowa jest widoczna, jeżeli osoby z niepełnosprawnością poruszają się z białą laską. Jednak nie zawsze będziemy wiedzieć, że dana osoba źle widzi. Starajmy się uczyć empatii i budowania bardziej inkluzyjnego otoczenia dla osób z niepełnosprawnością wzrokową.
Choć osoby z niepełnosprawnością wzrokową nie tworzą jednorodnej grupy, to jednak można zauważyć pewne trudności, które występują, gdy zderza się ze sobą świat osób z niepełnosprawnością wzrokową i bez niepełnosprawności. Są to:
Osoby doświadczające trudności we właściwej percepcji wzrokowej mogą mieć różnego rodzaju problemy w interakcji z otoczeniem.
Co może im pomóc?
Czasem o osobach z niepełnosprawnościami mówi się, że są osobami o specjalnych potrzebach. Czy jednak zaspokajanie takiej podstawowej potrzeby jak trafienie do celu, zapoznanie się z informacją na temat rozkładu pomieszczeń, zapoznanie się z treścią książki, czy możliwość samodzielnego skorzystania z bankomatu jest potrzebą szczególną? Z pewnością jest czymś wspólnym dla każdego człowieka.
Dlatego jest tak ważne, żeby każdy element przestrzeni został odpowiednio zaprojektowany. Chodzi o to, by móc z niej skorzystać samodzielnie i w sposób godny.
Twoja obecność na uczelni oznacza, że chcesz się rozwijać oraz zdobywać wiedzę. Mamy nadzieję, że uczelnia dostarczy Ci odpowiednich wyzwań rozwojowych. Jeżeli jest coś, co możemy zrobić, aby wyrównać Twoje szanse w dostępie do edukacji, to proszę powiedz nam o tym. Ty sam najlepiej wiesz, czego potrzebujesz i co może Ci pomóc, a co Ci utrudnia studiowanie.
Wymagania, które stawia przed Tobą uczelnia są takie same jak dla innych studentów. Czasem osoby bez niepełnosprawności nie wiedzą jak zagadać, zaoferować pomoc, co powiedzieć, żeby nie urazić.
Zachęcam Cię do bycia samorzecznikiem w swojej sprawie. Tłumacz, zachęcaj do rozmowy i dbaj o swoje prawa. Jeżeli czujesz, że Twoje prawa nie są respektowane lub natrafiasz na bariery architektoniczne lub inne na uczelni, możesz w każdej chwili porozmawiać z nami o tym lub poprosić o reakcję w swojej sprawie.
Wiedza o osobach z niepełnosprawnością może zmniejszyć poziom niepokoju, a czasem także zapobiec różnym formom dyskryminacji skierowanej przeciwko osobom z niepełnosprawnością.
Pamiętaj! Nie krytykuj, nie oceniaj, staraj się zrozumieć. Bądź życzliwy. Szanuj własne granice i innych.
Twoje zachowanie może mieć wpływ na kondycję psychiczną osoby z niepełnosprawnością.
Studencie z niepełnosprawnością wzrokową – zawsze możesz porozmawiać z nami o tym, co jest dla Ciebie trudne.
Studencie/pracowniku – jeżeli chcesz o coś dopytać w związku z osobą z niepełnosprawnością, zapraszamy do kontaktu.
Opracowano na podstawie własnych doświadczeń oraz m.in. materiałów z następujących szkoleń (Szkoła dostępności FRONI):
Tworzenie dostępnych cyfrowo materiałów dydaktycznych, Karolina Jankowska, Marek Tankielun (15 maja 2025)
Dostępność cyfrowa i jej wdrażanie na uczelni. Dostępność informacji i komunikacji i jej wdrażanie na uczelni. Izabelę Mrochen (09 stycznia 2025)
Osoby niewidome i słabowidzące w uczelni, w tym komunikacja, współpraca i prowadzenie zajęć – Marcin Matys, (27 lutego 2025)
Technologie wspierające (ang. assistive technologies) Piotr Jasiczek, (3 kwietnia 2025)
Oprac. mgr Kamila Wierzbicka, dnia 03.07.2025
Konsultantka merytoryczna ds. dostępności na Uniwersytecie Bielsko-Bialskim
mgr Kamila Wierzbicka
Willowa 2, bud. B, pok. 34
43-309 Bielsko-Biała
tel. 33 8279 368
e-mail: kwierzbicka@ubb.edu.pl
poniedziałek-piątek: 7:45-15:45
_________________________________________________________________________
Kontakt do psycholog na UBB:
mgr Magdalena Horecka – Kuszmar
bud. L, pok. 014.
e-mail: mhorecka@ubb.edu.pl
tel. 33 82 79 436
wtorek: 9:00 – 14:00
środa: 9:00 – 16:00
©2023 UBB. Wszystkie prawa zastrzeżone. Realizacja: OPTeam S.A.